11 december, Strahan - Reisverslag uit Strahan, Australië van Bertus en Marlene - WaarBenJij.nu 11 december, Strahan - Reisverslag uit Strahan, Australië van Bertus en Marlene - WaarBenJij.nu

11 december, Strahan

Blijf op de hoogte en volg Bertus en Marlene

14 December 2013 | Australië, Strahan

Vanmorgen zijn we na het ontbijt naar de haven gewandeld om, om half negen in te checken bij de Gordon River Cruise. We vertrokken om 9 uur en we gingen eerst naar “Hells Gates. Deze inham, waar de Gordon River de oceaan instroomt word zo genoemd omdat deze ingang erg smal is en er enorme golven kunnen voorkomen. Ook nu waren er bij zeer kalm weer golven van zo’n 2 meter hoog. Daarna zijn we richting Sarah Island gevaren. Op dit eiland, waar we aan land gingen vertelde een dame over het leven van de voormalige bewoners, namelijk gevangenen die hier aan het werk gezet werden, in die tijd geen pretje en het was een hel op aarde. Bij terugkomst op de boot stond een heerlijke lunch op ons te wachten.Tot hier was er nog niet echt sprake van een rivier maar meer van een klein meer. Na een half uurtje varen gingen we dan met wat minder snelheid de rivier op. Op beide oevers werd vroeger aan houtkap gedaan. De boom die met name werd gekapt is de zeldzame Huon Pine. Deze houtsoort werd met name gebruikt voor de scheepbouw vanwege zijn flexibiliteit. We zijn weer aan land gegaan en een paar van deze bomen bekeken. Deze bomen groeien slechts 1 mm per jaar, dus je kunt je voorstellen hoe kostbaar deze boomsoort is. Het is nu een beschermde soort en komt alleen voor op Tasmanie in dit gebied. Op de boot hebben we een Deense ontmoet waar we de hele dag mee zijn opgetrokken. Rond 3 uur waren we weer terug en hebben eerst het stadje bekeken, maar dit stelde niet veel voor dus om 4 uur waren we op de camping. We hebben nog even 2 zakken chips gekocht en 2 flesjes wijn en dit voor 50 dollar (€ 33,-). Het leven in Australië is enorm duur. Onze buren op de camping bleken ook Nederlanders te zijn en hebben bij hun nog even lekker aangezeten en gekletst over onze belevenissen. Het was vandaag redelijk weer, soms warm en dan weer koud met een enkele forse regenbui.

• 14 December 2013 - 09:08

Willem & Rina:

Er staan daar leuke optrekjes en dat bootje waar jullie die cruise mee gedaan hebben was ook niet mis. Aan jullie kleding te zien is het niet echt meer 30*.